Το μεγάλο κενό του εθνικού και δημόσιου συστήματος παιδικής προστασίας και οι διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας

Η δυσώδης υπόθεση βιασμού και μαστροπείας της 12χρονης στον Κολωνό προκαλεί σοκ και αποτροπιασμό στο πανελλήνιο.

Το οικείο παύει να είναι ασφαλές. Αυτό που θεωρούμε ασφαλές, τελικά διαρρηγνύεται. Τα πρόσωπα υπεράνω υποψίας κατακρημνίζονται. Η επιμελήτρια Ανηλίκων του Δικαστηρίου Καλαμάτας και υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας (ΣΚΛΕ) Αγγελική Ρουμελιώτου αναδεικνύει το μεγάλο κενό του εθνικού και δημόσιου συστήματος παιδικής προστασίας και τις διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας, που για άλλη μια φορά αποτυγχάνει να προστατεύσει την ανηλικότητα ως ιερή.

Συνέντευξη στη Νικολέττα Κολυβάρη

– Μια ακόμα υπόθεση βιασμού κατά συρροή ενός 12χρονου παιδιού “συγκλονίζει” το πανελλήνιο. Τονίζω το “μια ακόμα” και αναρωτιέμαι τι το διαφορετικό παρατηρείτε εσείς σε αυτή την υπόθεση, σε σχέση με το ενδιαφέρον που δείχνει ο μέσος πολίτης;

Ο πολίτης εντοπίζει για άλλη μια φορά και με εξαιρετικά τραγικό τρόπο πόσο ευάλωτος είναι και πόσο εύκολο είναι να καταστεί θύμα η ιερή ανηλικότητα. Φοβάται για την ατομική του ευαλωτότητα, την ευαλωτότητα της οικογένειάς του, των παιδιών του. Νιώθει τη δυσωδία του κινδύνου πολύ κοντά σε όσα θεωρούσε ασφαλή. Γενικότερα, οι άνθρωποι όταν παρακολουθούν τέτοιες τραγικές καταστάσεις, οι οποίες συμβαίνουν σε άλλους, αναπτύσσουν ένα εσωτερικό μηχανισμό να τοποθετούν τον εαυτό τους σχεδόν ασυναίσθητα και εικονικά σε ένα υποθετικό σενάριο που τους περιλαμβάνει. “Αν συνέβαινε σε μένα;”, αναρωτιούνται πολύ εσωτερικά. Ενίοτε, απαντώντας μέσα τους ότι δεν συμβαίνει σε αυτούς, επιβεβαιώνουν το ασφαλές στο οποίο διαβιούν εκείνοι και οι σημαντικοί άλλοι τους. Έτσι μπορούν να συνεχίσουν. Στις περιπτώσεις όπως αυτή, τι μαθαίνουμε; Το οικείο παύει να είναι ασφαλές. Αυτό που θεωρούμε ασφαλές, τελικά διαρρηγνύεται. Τα πρόσωπα υπεράνω υποψίας κατακρημνίζονται. Ο πολίτης διαπιστώνει ότι είναι εκτεθειμένος σε κινδύνους μέσα στο ίδιο του το οχυρό, στο οποίο θεωρούσε μέχρι τώρα ότι δεν διατρέχει κίνδυνο. Τα τείχη της οικογένειας που περιφρουρούν τα μέλη της από το ξένο μοιάζουν να κλυδωνίζονται. “Ποιος είναι ο επικίνδυνος;”, είναι το ερώτημα που αναδύεται. “Ποιος μπορεί να είναι εχθρικός; Και πώς θα το ξέρω;”. Και εν τέλει πώς θα προστατευτώ και θα προστατεύσω αν δεν μπορώ να αντιληφθώ την επικινδυνότητα ατόμων που μέχρι χθες έμοιαζαν να είναι οικεία; Read more

Δωρεάν Γυμναστική για Όλους – Ηράκλειο Ρυθμός Άθληση

Η Γυμναστική για Όλους (Γ.γ.Ο.) προσεγγίζει την άσκηση σαν μία ομαδική ενασχόληση με παιδαγωγική διαδικασία, μέσω της οποίας τα άτομα που συμμετέχουν αναπτύσσονται σωματικά, κοινωνικά και συναισθηματικά. Πιο συγκεκριμένα, η Γ.γ.Ο. περιλαμβάνει μια ποικιλία δραστηριοτήτων κατάλληλες για κάθε φύλο, ηλικία, ικανότητα και πολιτιστικό υπόβαθρο, συμβάλλοντας έτσι στην προσωπική υγεία, στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και στην εν γένει ευζωία των ατόμων, σωματικά, κοινωνικά, πνευματικά και ψυχολογικά.

Η Γ.γ.Ο. εστιάζει σε 4 άξονες: Διασκέδαση, Φυσική κατάσταση, Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και Φιλία (Fun, Fitness, Fundamentals, and Friendship). Μπορεί να περιλαμβάνει γυμναστικά στοιχεία με ή χωρίς όργανα και γυμναστική με χορό. Μπορεί να έχει χαρακτήρα επίδειξης π.χ. τοπικές εκδηλώσεις ή φεστιβάλ έως γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας, όπως ‘’World Gymnaestrada’’ ή διαγωνιστικό χαρακτήρα π.χ. Contest προγραμμάτων Γ.γ.Ο περιφερειακής ή εθνικής εμβέλειας έως “World Gym for Life Challenge”. Παρέχει κινητικές εμπειρίες με αισθητικά χαρακτηριστικά, τόσο για τους συμμετέχοντες όσο και για τους θεατές, δίνοντας ταυτόχρονα και την ευκαιρία προβολής θεμάτων, ιδιαίτερης εθνικής και πολιτιστικής ταυτότητας.

Η ΟΑΣΗ με την στήριξη του αθλητικού σωματείου ΗΡΑ προσφέρει 10 θέσεις ΔΩΡΕΑΝ για κορίτσια 4 έως 16 ετών απόρων οικογενειών, τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη 15:00 – 16:00 για την εκμάθηση του συναρπαστικού αυτού αθλήματος. Δηλώστε την συμμετοχή σας πατώντας εδώ και θα χαρούμε να σας γνωρίσουμε από κοντά!!

«Θωράκιση των νέων από τις εξαρτήσεις. Προστασία και διαχείριση» – PADA

Το Ινστιτούτο P.A.D.A. – Αντιναρκωτική Δράση διοργανώνει δωρεάν διαδικτυακό κύκλο εκπαιδευτικών – διαδραστικών διαλέξεων με τίτλο «Θωράκιση των νέων από τις εξαρτήσεις. Προστασία και διαχείριση».
Απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και γενικά σε άτομα που εμπλέκονται στην εκπαίδευση και διαπαιδαγώγηση των νέων.
Κάθε διάλεξη αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει την παρουσίαση της θεματικής από τους επιστήμονές μας (όπως φαίνεται παρακάτω) και στη συνέχεια, παρέχεται η δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων, υποβολής ερωτήσεων και συζήτησης με όλους τους συμμετέχοντες.

Διάρκεια κύκλου μαθημάτων: 12 ώρες

Περισσότερα στον ιστότοπο της πολύ ενδιαφέρουσας αυτής δράσης Ε Δ Ω όπου μπορείτε να καταχωρήσετε την συμμετοχή σας!

Είμαστε κοντά σου

Εάν η απασχόληση σας είναι σε σχολείο, σε αθλητικό σωματείο ή σε κάποια υπηρεσία ή οργανισμό που ασχολείται με παιδιά και θέλετε να μάθετε πως μπορείτε να μάθετε για τα προγράμματα που η ΟΑΣΗ προσφέρει εντελώς ΔΩΡΕΑΝ, στείλτε μας μήνυμα ή καλέστε μας προκειμένου να οργανώσουμε από κοινού την ενημέρωση που χρειάζεστε.

Με αυτό τον τρόπο θα συμβάλετε στην προστασία παιδιών που κινδυνεύουν, ενώ θα μάθετε πως μπορείτε να βοηθήσετε τα μικρά παιδιά να αυτό-προστατεύονται από το ενδεχόμενο παραμέλησης ή κακοποίησης και ιδίως από την σεξουαλική κακοποίηση.

Κακοποίηση/Παραμέληση Ανηλίκων: Εκτίμηση Παραγόντων Επικινδυνότητας & Παρέμβαση

Οδηγός για Κοινωνικούς Λειτουργούς στην Εκπαίδευση

Η πολυπλοκότητα του κοινωνικού φαινομένου της κακοποίησης/ παραμέλησης παιδιών (ΚαΠα-Π) έχει συζητηθεί σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Ένας σημαντικός ρόλος που καλείται να διαδραματίσει το σχολείο είναι να εντοπίσει τέτοια περιστατικά και να παρέμβει κατάλληλα. Ο κοινωνικός/-ή λειτουργός έχει πολυδιάστατο ρόλο και είναι από τους επαγγελματίες που εργάζονται στην πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι κοινωνικοί/-έςλειτουργοί απασχολούνται σε εκπαιδευτικές δομές. Ως εκ τούτου, είναι πιθανό να έρθουν αντιμέτωποι/ες με τέτοια περιστατικά και γι’ αυτό το λόγο κρίνεται σημαντική η επαρκής και κατάλληλη ενημέρωσή τους, ώστε να είναι σε ετοιμότητα και να ακολουθούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες με έναν ενιαίο τρόπο. Αν και υπάρχουν διαθέσιμοι οδηγοί/πρωτόκολλα για τις περιπτώσεις ΚαΠα-Π, διαπιστώθηκε ότι δεν καταγράφεται λεπτομερώς ηπαρέμβαση του/της κοινωνικού/-ής λειτουργού.

Με το παρόντα οδηγό επιχειρείται μια συγκεντρωτική καταγραφή των ενεργειών/ διαδικασιών που καλούνται να ακολουθήσουν οι κοινωνικοί/-ές λειτουργοί στην εκπαίδευση, στα πλαίσια πάντα της διεπιστημονικής συνεργασίας και σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία. Ωστόσο, ο οδηγός, αν και απευθύνεται κυρίως σε κοινωνικούς/-ές λειτουργούς, μπορεί να αποτελέσει πηγή πληροφόρησης και για τους υπόλοιπους επαγγελματίες που εργάζονται στην εκπαίδευση.

Ο οδηγός δημιουργήθηκε ύστερα από πρωτοβουλία των κοινωνικών λειτουργών Κολλινιάτη Κυριακή, Κορτομανίτη Παναγιώτα, Μουλού Θεοδώρα και Χατζηδρόσου Δέσποινα. Για την υλοποίηση του έργου καθοριστική ήταν η συνεργασία με κοινωνικούς/-ές λειτουργούς που εργάζονται σε κοινωνικές υπηρεσίες, εκπαιδευτικές δομές και άλλους φορείς. Μέσα από αυτή τη συνεργασία προέκυψε και η χαρτογράφηση, τόσο των δομών στις περιοχές ευθύνης των ΚΕΔΑΣΥ Πειραιά και Δυτικής Αττικής, όσο και φορέων εθνικής εμβέλειας, η οποία περιέχεται στον οδηγό. Η χαρτογράφηση υπηρεσιών των Δυτικής Αττικής πραγματοποιήθηκε από τη συνάδελφο, Παναγιώτα – Δήμητρα Φαλιέρου.

*Η Δώρα Μουλού είναι κοινωνική λειτουργός και θήτευσε ως εθελόντρια στην ΟΑΣΗ.