Παιδί σε Κίνδυνο, ημερίδα στο Γυμνάσιο & Λύκειο Χάρακα
Στην ΟΑΣΗ τολμάμε να ονειρευόμαστε μία κοινωνία που θα ενώνει τη φωνή της στο πρόσταγμα για Μηδενική Ανοχή στην Κακοποίηση του Παιδιού και για μία σχολική κοινότητα δυνατή και ενημερωμένη, προκειμένου να προλαμβάνει το θλιβερό φαινόμενο της στέρησης της παιδικής ηλικίας.
Σε αυτή την προσπάθεια, ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολυδιάστατος και βαρυσήμαντος. Είναι γεγονός ότι είναι άγνωστος ο αριθμός των περιστατικών κακοποίησης / παραμέλησης παιδιών που εμφανίζονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα, καθώς δεν υπάρχει επίσημο σύστημα εντοπισμού, συλλογής δεδομένων και καταγραφής. Σύμφωνα όμως με τις εκτιμήσεις των ειδικών, τα περιστατικά αυτά υπολογίζονται σε μερικές χιλιάδες το χρόνο και αφορούν παιδιά όλων των ηλικιών. Η κακομεταχείριση παιδιών δεν αποτελεί λοιπόν, μόνο ένα πολύ σοβαρό ζήτημα για τα παιδιά-θύματα, με πολύ δυσμενείς επιπτώσεις στο σύνολο της ψυχοσωματικής τους ανάπτυξης, αλλά και ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα.
Αφού τα παιδιά αυτά δεν ήταν αρκετά τυχερά να έχουν ένα οικογενειακό περιβάλλον που θα τα προστατεύσει, χρειάζεται η κοινωνία να αντισταθμίσει αυτό το ρόλο. Η πιο στενή επαφή των παιδιών με την κοινωνία είναι ο εκπαιδευτικός τους. Πολύ συχνά δε, ο εκπαιδευτικός είναι η πρώτη τους επαφή με κάποιον έξω από το οικογενειακό σύστημα και σίγουρα είναι κάποιος που τον συναντούν κάθε εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας, τον γνωρίζουν πολύ καλά και ΘΕΛΟΥΜΕ να τον εμπιστεύονται.
Ο εκπαιδευτικός, από την πλευρά του, έχει αναλάβει τον ρόλο να εκπαιδεύσει τα παιδιά και αυτό, ως γνωστόν, δεν περιλαμβάνει μόνο τη διδασκαλία της ύλης, αλλά και τη φροντίδα τους. Ακόμα και σε χώρες όπως η Ελλάδα, όπου η θεσμική υποχρέωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τον εντοπισμό και την καταγγελία περιστατικών κακοποίησης/παραμέλησης μοιάζει να μην είναι τόσο ξεκάθαρη, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται ως ηθική τους υποχρέωση να προστατεύουν τα παιδιά και να προλαμβάνουν καταστάσεις που τα θέτουν σε κίνδυνο. Κατανοούν, άλλωστε, ότι ούτε η βασική διδασκαλία δεν μπορεί να επιτευχθεί εάν ένα παιδί δεν αισθάνεται καλά και δεν ζει σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
Μια ομάδα αυτών των εκπαιδευτικών που όλοι ΘΕΛΟΥΜΕ και ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΣΤΕ, οι καθηγήτριες και καθηγητές του Γυμνασίου και Λυκείου Χάρακα, κάλεσαν την ομάδα μας για να ενισχύσουν τις γνώσεις και να πλουτίσουν τις εμπειρίες τους με την αλληλεπίδραση που προσφέρει το project που αναπτύσσει η ΟΑΣΗ στις σχολικές κοινότητες “Παιδί σε Κίνδυνο”. Σημειώνεται ότι η προσπάθεια αυτή είχε πραγματοποιηθεί αρχικά με ιδιαίτερη επιτυχία στους μαθητές του Γυμνασίου Χάρακα, τον Μάρτιο του 2022.
Αφού έγινε εισαγωγή στις μορφές παραμέλησης και κακοποίησης και στην επικαιροποιημένη νομοθεσία, εν συνεχεία μέσα από πραγματικά σενάρια, τα οποία έχουν διαχειριστεί εθελοντές και συνεργάτες στην ΟΑΣΗ, κλήθηκαν διαδραστικά οι εκπαιδευτικοί να δώσουν απαντήσεις και πιθανές λύσεις. Επιβεβαιώθηκε για μία ακόμα φορά ότι σε κάθε περίπτωση ο εκπαιδευτικός οφείλει πρώτα απ’ όλα να έχει τα μάτια του ανοικτά, να παρατηρεί, να δείχνει εμπιστοσύνη στο ένστικτό του αλλά και να λαμβάνει υπόψη του τη συνολική εικόνα του παιδιού, όπως την αντιλαμβάνεται καθημερινά.
Συμμετείχε η Κοινωνική Λειτουργός Σταυρούλα Μήλιου, η οποία ως εθελόντρια για χρόνια μας τιμά με την παρουσία και την στήριξή της.